Glitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text Generator
Glitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text Generator
Glitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text Generator

Jun 27, 2013

WANITA BERKERJAYA PADA PANDANGAN ISLAM


Allah SWT telah berfirman yang bermaksud:”Dan jangan kamu iri hati terhadap kurniaan yang telah dilebihkan oleh Allah kepada sebahagian daripada kamu atas sebahagian yang lain. (Kerana) bagi orang lelaki ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan, dan bagi orang perempuan (pula) ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan. Dan mohon kepada Allah sebahagian daripada kurnia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan segala sesuatu.”(Surah al-Nisa’:32)
Kebanyakan wanita pada hari ini sudah ramai yang mempunyai tanggungjawab di luar rumah. Masing-masing sudah berkerjaya malah sudah ada yang berpangkat tinggi, berkereta mewah, mempunyai rumah besar seperti istana dan sebagainya. Selain bekerja di sektor tertentu, tidak kurang juga ada yang telah memiliki syarikat sendiri. Persoalannya, adakah Islam membenarkan kaum hawa ini berada di tengah-tengah masyarakat? Para ulama’ telah menentukan hukum bagi kedudukan wanita berkerjaya seperti berikut:
1.      Wajib: Jika mereka tidak bekerja, menyebabkan seluruh ahli keluarganya tidak dapat meneruskan kehidupan. Mungkin keadaan suami yang sedang sakit atau tidak mampu bekerja untuk menampung kehidupan keluarga.
2.      Harus: Jika mendapat izin dan redha daripada suami untuk membantu menampung kehidupan keluarga. Wanita tersebut juga wajib menjaga auratnya daripada dilihat masyarakat luar, membatasi pergaulan antara lelaki dan perempuan, juga menghindari daripada perkara yang akan menyebabkan timbulnya fitnah.
3.      Haram: Jika tidak mendapat keizinan dan redha daripada suami. Apatah lagi jika wanita tersebut membuka dan membiarkan auratnya dilihat semasa bekerja dan tidak membatasi pergaulan antara lelaki dengan perempuan.
Walau bagaimanapun, amatlah digalakkan bagi wanita supaya berada dirumah untuk menguruskan urusan rumahtangga, anak-anak dan suami. Manakala, tugas mencari rezeki yang halal untuk dinafkahkan kepada ahli keluarga perlulah diberikan sepenuhnya kepada kaum adam (suami). Namun, jika dalam keadaan-keadaan tertentu yang memerlukan wanita keluar bekerja seperti suaminya cacat, pendapatan keluarga yang tidak mencukupi atau kepakaran yang dimiliki wanita tersebut diperlukan oleh masyarakat, maka dibolehkan untuk wanita keluar bekerja, tetapi wajib menjaga batas aurat dan pergaulan yang telah ditetapkan oleh Islam seperti berikut:

1.      Mendapat keizinan dan keredhaan daripada suami.
2.      Menutup dan menjaga aurat sebagai seorang wanita muslim.
3.      Pekerjaan yang dilakukan tidak melanggar norma atau kudrat seorang wanita.
4.      Membatasi pergaulan antara lelaki dengan perempuan.
5.      Tidak berdua-duaan dengan pekerja lelaki dalam satu ruang kerja.
6.      Menjaga kewajiban sebagai isteri dan ibu.
7.      Menjaga kewajiban sebagai hamba Allah SWT.
8.      Bekerja dengan pekerjaan yang halal.



Sincerely written by,
empunya diri ;)
azalinaalnajah~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...